Visions – Systems Analysis and Policy Recommendations

Visions – Systems Analysis and Policy Recommendations:

Research group

 

  • Team leader: Professor Heidi Westerlund, Sibelius Academy, University of the Arts Helsinki
  • Doctor Kai Lehikoinen, Theatre Academy, University of the Arts Helsinki
  • Professor Eeva Anttila, Theatre Academy, University of the Arts Helsinki
  • Senior researcher Pia Houni, Finnish Institute of Occupational Health
  • Senior researcher Sari Karttunen, Cupore – The Finnish Foundation for Cultural Policy Research
  • Professor Lauri Väkevä, Sibelius Academy, University of the Arts Helsinki
  • Professor Marja-Leena Juntunen, Sibelius Academy, University of the Arts Helsinki
  • Postdoctoral researcher Patrick Furu, Sibelius Academy, University of the Arts Helsinki
  • Researcher Pauli Rautiainen, University of Tampere
  • Doctoral student Tuulikki Laes, Sibelius Academy, University of the Arts Helsinki
  • Researcher Sari Levänen, Helsinki University Hospital (HUH), The Hospital District of Helsinki and Uusimaa
  • Postdoctoral researcher Albi Odendaal, North-West University, Potchefstroom, South Africa
  • Researcher Leena Ilmola, The International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA), Austria
  • Professor Helena Gaunt, Guildhall School of Music & Drama, UK
  • Research assistant Paula Kangasniemi

Publications


You can find the lists of all ArtsEqual scientific publications (2015 - summer 2017) here.

You can find the lists of all ArtsEqual non-scientific publications (2015 - summer 2017) here.
 

Peer-reviewed scientific articles

Barrett, M & Westerlund, H. (in print) Emerging practices of music education and learning across the lifespan: An exploration of values and purposes. Palmgrave Handbook on Global Arts Education. JUFO 3.

Kallio, A., P. Alperson & Westerlund, H. Introduction. (submitted) In Kallio, A., P. Alperson & H. Westerlund (eds.) Perspectives on Music, Education and Religion - A critical inquiry. Indiana University Press. JUFO 1.

Nikkanen, H. & Westerlund, H. (forthcoming) More than just music. Reconsidering the educational value of music in school rituals. Philosophy of Music Education Review. JUFO 1.

Väkevä, L. Religious repertoire in general music education: spiritual indoctrination or cultural dialogue?  (submitted) In Kallio, A., P. Alperson & H. Westerlund (eds.) Perspectives on Music, Education and Religion - A critical inquiry. Indiana University Press. JUFO 1.

Westerlund, H, Kallio, A.A, and Partti, H. (submitted) The Performativity of Performance: Agency at the Intersection of Music and Religion in School. In Kallio, A., P. Alperson & H. Westerlund (eds.) Perspectives on Music, Education and Religion - A critical inquiry. Indiana University Press. JUFO 1.

Non-refereed scientific articles

Anttila, E. 2015. Arts@School. Musiikkikasvatus vol 18, 2, 118-119.

Houni, P. 2015. Impacts on the Arts on Equality and Well-Being. Musiikkikasvatus vol 18, 2, 121-122.

Karttunen, S. 2015. Socially Responsible Arts Insitutions and Artists. Musiikkikasvatus vol 18, 2, 120-121.

Laes, T. 2015. Myöhäisikäisten oppijoiden musiikillisen toimijuuden vahvistaminen musiikkikasvatuksessa innovatiivisen pedagogisen toiminnan kautta. Musiikkikasvatus vol 18, 2, 116-117.

Lehikoinen, K. 2015. Arts in Health, Welfare and Care. Musiikkikasvatus vol 18, 2, 120.

Lehikoinen, K. 2015. Suuntana tasa-arvoinen, osallistava ja luova Suomi. Musiikkikasvatus vol 18, 2, 114-116.

Lehikoinen, K. & Rautiainen, P, "Kulttuuriset oikeudet ja kulttuurinen hyvinvointi osana sote-palveluja" Strategisen tutkimuksen neuvoston blogisivusto, 16.12.2016.

Väkevä, L. 2015. Arts Education for All. Musiikkikasvatus vol 18, 2, 119-120.

Westerlund, H. 2015. "Meillä on unelma". Musiikkikasvatus vol 18, 2, 117-118.

Westerlund, H. 2015. Visions - Systems Analysis and Policy Recommendations. Musiikkikasvatus vol 18, 2, 122-123.


Scientific books

Lavapuro, J., Ojanen, T., Rautiainen, P. & Valtonen, V. 2016. Sivistykselliset ja sosiaaliset oikeudet syrjäkunnissa. Kunnallisalan kehittämissäätiö.

Publications intended for the general public

Odendaal, A., Levänen S., & Westerlund, H. 2016. Lost in translation? The allure of neuromyths in advocating the arts.

Rautiainen, P.: Vammaiset kohtaavat Suomessa runsaasti syrjintää. Suomen valtiosääntöoikeudellisen seuran perustuslakiblogi 5.7.2016.

Rautiainen, P: Perustuslaki ja julkinen palvelulupaus. Suomen valtiosääntöoikeudellisen seuran perustuslakiblogi 9.5.2016.

Rautiainen, P.: Julkinen palvelulupaus. Valtioneuvoston maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän Maaseutuakatemia 12.4.2016

Rautiainen, P.: Kansalliskirjastoa on suojattava Helsingin yliopiston itsehallinnolta. Suomen valtiosääntöoikeudellisen seuran perustuslakiblogi 27.2.2016.

Rautiainen, P.: Ihmisoikeuksien toteuttaminen ja talouspolitiikka. Suomen valtiosääntöoikeudellisen seuran perustuslakiblogi 22.9.2015.

Invited keynotes

Lehikoinen, K. "Missä mennään sote-uudistus? ArtsEqual oppimisjamien avaus." Avauspuheenvuoro. ArtsEqual oppimisjamit kuntatoimijoille. Musiikkitalo, Helsinki. 4.10.2016.

Lehikoinen, K. "Miksi niin moni taiteilija on köyhä?" Alustus. Kulttuurinpuolustuskurssi, Suomen kulttuurirahasto, Hämeenlinna, Finland. 30.9.2016.

Lehikoinen, K. "ArtsEqual: towards a capable and inclusive Finland." Puhe Kaikki sateenkaaren värit näkyväksi –näyttelyn avajaisissa. Helsinki Pride. Muu Galleria, Helsinki. 29.6.2016.

Lehikoinen, K. Avauspuheenvuoro kansalaisjärjestöille suunnatuissa oppimisjameissa. Helsinki, 14.6.2016.

Lehikoinen, K. "ArtsEqual-tutkimushanke pähkinänkuoressa", Valtakunnallinen lastenkulttuurifoorumi, Tampere, 25.11.2015.

Westerlund, Heidi. Renarrating the future of music education: How society challenges our profession in the 21st century. Que Futuros Para a Música na educacäo. Encontro Nacional Apem 2016. Lissabon, Portugal, November 26, 2016.

Westerlund, Heidi. Future narratives: Narrative mania or resource for activist music educators? NIME4: The fifth International Conference on Narrative Inquiry in Music Education Narrative Inquiry in Music Education, University of Illinois at Urbana-Champaign, USA, May 21-23, 2016.

Conference presentations

Hautsalo, L. 2016. ”Defining diversity through theatre in Finnish opera”. 20.10.2016, Arts Without Borders conference (Hollo-symposium), Helsinki.

Lehikoinen, K. "Taide hybrideissä ympäristöissä: osaamisen haasteita." Keynote Tulevaisuuden tekijät –seminaarissa. Kulttuurialan kehittämispäivät. Turun ammattikorkeakoulu, Turku. 8.11.2016.

Lehikoinen, K. "ArtsEqual: towards a capable and inclusive Finland." Avauspuheenvuoro Embodied Eyes, Contemporary Arts Therapies 19th Nordic Art Therapy Seminar –seminaarissa, Helsinki, 17.6.2016.

Lehikoinen, K. "ArtsEqual ja luovuus voimavarana." Keynote. TPO:n ops-perusteiden uudistuksen käynnistysseminaari Opetushallituksessa. Helsinki, 15.4.2016.

Lehikoinen, K. "ArtsEqual: towards Finland that is egalitarian, inclusive and creative." Hur mår du Norden? – Hållbarhet genom välfärd, kultur och jämställdhet. Pohjoismaisen ministerineuvoston konferenssi, Turku. 27.1.2016.

Lehikoinen, K. "Taiteista hyvinvointia: suuntana tasa-arvoinen, mukaan ottava ja luova Suomi", Suomen Akatemian tutkiva työpaja: Kulttuurit, hyvinvointi ja terveys – kehityksen ja tutkimuksen uudet suunnat ja yhteistyö, Jyväskylä. 30.11.2015.

Lehikoinen, K. "Taide ja taidekasvatus suomalaisen yhteiskunnan voimavarana", Keynote. Suomen musiikinopettajien liiton juhlaseminaarissa, Helsinki 28.11.2015.

Väkevä, L., Westerlund, H. & Ilmola, L. Music education without borders: can systems thinking change Finnish Basic Education in the Arts? Arts without borders conference. University of the Arts Helsinki, Finland, 19–22, October, 2016.

Westerlund, Heidi (chair), Sari Karttunen, Pia Houni, Kai Lehikoinen, Lauri Väkevä, Eeva Anttila. Roundtable presentation: Emerging hybrid spaces and expanded professionalism in the arts and arts education in Finland. 9th Midterm Conference of the ESA RN02 - Sociology of the Arts. 8-10, September, 2016. University of Porto, Portugal.

Popularized presentations

Lehikoinen, K. 2016. “Kulttuurin rooli sote-uudistuksessa.” ”EI MIKÄÄN LOPPUSEMINAARI” TEIJO - Kokoontumisajot –seminaari. Kulttuurikeskus Piipoo. Lempäälä. 15.12.2016.