Takaisin

Pascal Gielen ja taiteilijan rooli nyky-yhteiskunnassa – kaksi videota



Kansainvälisesti arvostettu taidesosiologian ja kulttuuripolitiikan professori Pascal Gielen piti Helsingin Teatterikorkeakoululla maaliskuussa kaksi avointa luentoa, jotka videoitiin. ArtsEqual oli yksi vierailun järjestäjätahoista.

Pascal Gielen (1970) johtaa Taiteet yhteiskunnassa –tutkimuskeskusta Groningenin yliopistossa Alankomaissa. Hän toimii myös päätoimittajana kirjasarjalle “Arts in Society”. Gielen on kirjoittanut useita kirjoja nykytaiteesta, kulttuuriperinnöstä ja kulttuuripolitiikasta.

 

Pascal Gielen's lecture: Interrupting the City: Artistic Constitutions of the Urban Common

 

Ensimmäinen luennoista maanantaina 14.3. perustui kirjaan Interrupting the City (eds. Sander Bax, Pascal Gielen, Bram Ieven, Valiz, 2015).

Gielen tarkastelee kirjassa sitä, millainen rooli taiteilijoilla on historian aikana ollut kaupunkitilassa ja millaiseksi se muodostuu tulevaisuuden kaupungeissa. Hän myös hahmottelee uudenlaista, anarkistisempaa kaupunkimallia, common cityä, jossa taiteilijat eivät vain ota kantaa, kritisoi ja shokeeraa vaan jossa heidän on myös rakennettava vaihtoehtoisia todellisuuksia.

Pascal Gielen's lecture: The hybrid Artist and Arts Education beyond Art

 

Tiistain luennolla Gielen tarkasteli makro-sosiologisia muutoksia kuten uusliberalismia, post-fordismia ja modernin taidemaailman muutosta kuten myös luovan ja pedagogisen työn mahdollisuuksia ja esteitä.

Luento perustui Gielenin viime vuosien tutkimukseen taiteilijoiden urista ja järjestäytymisestä sekä Gielenin yhteistoimittamaan kirjaan Arts Education Beyond Art: Teaching Art in Times of Change  (eds. Gielen & van Heusden, Valiz, 2015) kuten myös aikaisempiin teoksiin Being an Artist in Post-Fordist Times (eds. Gielen & De Bruyne, NAi, 2009), Mobile Autonomy (eds. Dockx & Gielen, Valiz, 2015), The Murmuring of the Artistic Multitude (Gielen, Valiz, 2009, 2011 and 2015) sekä Creativity and other Fundamentalisms (Gielen, Mondriaan, 2014).