Aika: 22.10.2018 klo 17.00-18.00

Paikka: Kansallismuseon auditorio (Mannerheimintie 34)

Vapaa pääsy, ilmoittautuminen tästä linkistä (Tutkimusryhmän voi jättää tyhjäksi.)

Luento pidetään englanniksi.


Yhdysvaltalainen professori Michael Apple on kasvatusteoreetikko, joka tunnetaan ennen kaikkea kasvatukseen, kouluun ja opetussuunnitelmiin liittyvien valtakysymysten kriittisenä äänitorvena sekä demokraattisen koulujärjestelmän kehittäjänä. Pitkän ja mittavan uransa aikana hän on työskennellyt kansainvälisesti kasvattajien, ammattijärjestöjen ja poliitikkojen kanssa kasvatusta demokratisoivien käytäntöjen ja toimenpiteiden edistämiseksi. Wisconsinin yliopistossa työskentelevän Applen tunnetuimpia teoksia ovat muiden muassa Ideology and curriculum (1979), Educating the "right" way: Markets, standards, God, and inequality (2006) ja Can education change the society? (2013). Uusimmassa kirjassaan The struggle for democracy in education (Routledge, 2018) Michael Apple tarkastelee kriittisesti kansainvälisten tapaustutkimusten välityksellä demokraattisen kasvatuksen erilaisia, keskenään ristiriitaisia malleja ja haastaa lukijat pohtimaan kriittisen kasvatuksen (välttämättömiä) haasteita.  

Luennon kuvaus:

The Challenge of Critical Education

Critical educational research and policies face a number of dilemmas in a time of conservativism. This lecture discusses a number of these personal and academic challenges and possibilities. In the process, it argues against cynicism and for a position that is best described as "optimism without illusions" and urges us to continue our important work in connecting the arts with movements toward social justice. 


Luennon jälkeen olet tervetullut jäämään kirjan julkaisutilaisuuteen, jossa juhlistetaan Eeva Anttilan ja Anniina Suomisen toimittamaa kirjaa "Critical Articulations of Hope from the Margins of Arts Education".

More about Professor Apple (article from 2015)